##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

رضا پیش قدم دکتر محمّدرضا فارسیان آیدا فیروزیان پوراصفهانی

چکیده

پژوهش حاضر در صدد آینده پژوهی رشتۀ «زبان فرانسه» براساس الگوی تحلیل لایه ای علت ها برآمده است. در این مقاله، وضعیت رشتۀ زبان فرانسه در دانشگاه فردوسی مشهد مورد سنجش قرار گرفت. به منظور دستیابی به این هدف و انجام این مطالعۀ کیفی، ابتدا با شش تن، شامل اساتید دانشگاه، دانش آموختگان و دانشجویان زبان فرانسه در دانشگاه فردوسی مشهد مصاحبه ای انجام گرفت. سپس، با انتخاب نمونۀ آماری از دانشجویان این زبان، 54 نفر به پرسش های مطرح شده توسط محققین در ارتباط با شرایط کنونی این رشته پاسخ دادند و از این طریق، بررسی وضعیت فعلی این رشته میسر گردید. با استخراج آمار و جمع بندی نظرات دست اندرکاران این رشتۀ تحصیلی، تصویری واقعی، مبتنی بر شواهد و اسناد معتبر در اختیار مسئولان اجرایی این رشته قرار گرفت. نتایج حاصل از آن نشان می دهد که اگرچه آموزش زبان فرانسه در ایران با مشکلاتی روبروست، ولی با بکارگیری درایت بیشتر توسط دست اندرکاران و متخصصان این رشتۀ تحصیلی، بسیاری از این موانع و مشکلات در کوتاه مدت برطرف خواهند شد و آیندۀ درخشان تری پیش روی علاقمندان، دانشجویان، دانش آموختگان و در نهایت اساتید این رشتۀ تحصیلی در دانشگاه ها قرار خواهد گرفت.

جزئیات مقاله

مراجع
اقدسی، م. (1381). بررسی راهکارهای مشارکت اعضای هیأت علمی دانشکده¬های علوم تربیتی دانشگاه¬های دولتی تهران در برنامه¬ریزی آموزشی و درسی. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
بهرامی، ن.، بارع¬نیا، ه. و کهنمویی¬پور، ژ. (1390). زبان فرانسه در ایران (پیشینه و موقعیت کنونی). مجله آموزش زبان، 26(1)، صص. 32- 27.
حسینی¬مقدم، م. (1390). کاربرد آینده پژوهی در علوم سیاسی با تکیه بر روش تحلیل لایه لایۀ علت¬ها. رهیافت¬های سیاسی و بین¬المللی، صص. 169-187.
قارون، م. (1373). تحلیلی بر تحولات نظام پرداخت حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی. پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی،7، صص. 144- 105.
قورچیان، ن. ق.، اجتهادی، م.، جعفری، پ. و شفیع¬زاده، ح. (1390). بررسی وضعیت بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی منطقه 8). فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 5، 1، صص. 114- 95.
گنجی، ع. و آزاد، ا. (1384). مطالعة وضعیت تولید اطلاعات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 29،1، قابل دسترس در www.isc.gov.ir.
ملکی¬فر، ع. (1385). الفبای آینده پژوهی. تهران: اندیشکده آصف.
Bell, W. (2003). Foundations of Futures Studies: History, Purposes, and Knowledge. Transaction Pub.
Inayatullah, S. (1998). Macrohistory and futures studies. Futures, 30(5), 381-394.
Pham Thi, H. T. (2006). The development of the higher education sector of Vietnam within the globalization Discourse: using futures methodologies. Journal of Futures Studies, 11(2), 35-60.
Pham Thi, H. T. (2010). Implementing a student-centered learning approach at Vietnamese higher education Institutions: barriers under layers of causal layered analysis (CLA). Journal of Futures Studies, 15(1), 21-38.
ارجاع به مقاله
پیش قدمر., فارسیاند. م., & فیروزیان پوراصفهانیآ. (۱۳۹۴-۱۱-۲۵). آینده پژوهی رشتۀ «زبان فرانسه» با تکیه بر روش تحلیل لایه ای علت ها (بررسی موردی دانشگاه فردوسی مشهد). پژوهش های ادب و زبان فرانسه, 2(2), 1-33. https://doi.org/10.22067/rllf.v2i2.53139
نوع مقاله
پژوهش های زبان و ادب فرانسه

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده